Empati är en god affär– att bygga hållbart värde för alla parter

Den senaste två veckorna har två saker i min tillvaro fått mer uppmärksamhet än andra. Förra måndagen kom jag ut med en bok om empati. Kul! Sedan började våra 22 år gamla hushållsmaskiner från Miele strula. Mindre kul. – Inser idag att bägge sakerna hänger samman eftersom de handlar om hållbarhet, förtroende och kundempati.

Tänkte inte skriva så många ord om boken Empati är en god affär– att bygga hållbart värde för alla parter eftersom jag redan gjort det på diverse håll. Det som brukar kallas marknadsföring.

Bara superkort om boken

Boken bygger långt på vad se sex bokstäverna E.M.P.A.T.I. står för. Det vill säga Emotioner, Människor, Passion, Autenticitet, Tillit och Insikt. – Eller i en mening: Människor och företag som känner, fattar och det går att lita på.

En kort bakgrund om relationen med Miele

När vi köpte vårt hus för 22 år sedan var det inget snack om något annat än Miele. I vår lägenhet hade vi då haft maskiner från Miele som hade fungerat prickfritt i 10 år.

Och maskinerna i huset har fungerat utmärkt. Okej då, diskmaskinen och tvättmaskinen har behövt lättare omvårdnad från Miele några gånger under 22 år. Och sedan har det bara varit att köra vidare igen.

Allt har sin tid – även maskiner från Miele

Men plötsligt händer det. Ungefär som i Hästens gamla reklamfilmer där pryl efter pryl ger upp. Inom drygt en vecka lägger både torktumlaren och mikrovågsugnen av. Visserligen 22 år gamla och mycket välanvända. – Not good! Ett par maskiner från Miele gör ett kännbart avtryck i plånboken.

Miele servar och levererar – både maskiner och varumärkeslöfte

Några dagar senare kommer en trevlig servicetekniker från Miele och ger torktumlaren lite omvårdnad, diskmaskinen en ny tätningslist och av bara farten ger bägge maskinerna och ugnen frisksedel för några år till. Mikron behöver däremot pensioneras efter 22 år.

Vi beställer på direkten en ny mikro från Miele inklusive installation efter den tidigare inbyggnationen har gjorts lite trixigt.

Igår fick vi besök av två supertrevliga installatörer som arbetar med alla märken på marknaden. Deras ord var ett mäktigt kvitto: ”Mieles prylar håller hur länge som helst. De är den enda leverantören som erbjuder riktig service på plats och ser till maskinerna fortsätter fungera – de andra byter bara ut maskinen och säljer en ny maskin istället”.

Hållbarhet handlar om så mycket mer än miljö – framförallt om människor

Hållbarhet handlar även om kvalitet som håller, och inte minst relationer som håller över tid, det vill säga mänsklig hållbarhet. Hållbarhet handlar om människor och företag som står för kvalitet och håller sina löften. – Det vill säga egentligen kundempati, men uttryckt på ett annat sätt.


Miele är en klart lysande stjärna som bara fortsätter att lysa

Empatistjärnan™ som Kundempati Index grundar sig på bygger på fem huvudområden: Bry sig om, Förstå, Bemöta, Ta hand om kunden och Varumärkets röst. – I Mieles fall har man förstått att kunderna har stort förtroende för Miele och aktivt väljer att investera i en livslång relation där man inte säljer, utan bryr sig om och underhåller den, eftersom kunden redan köpt ett livslångt varumärkeslöfte.

Våra senaste 30 år och den senaste veckan är en stark bekräftelse på Miele står för kvalitet ut i ”stjärnspetsarna”.

PS

Den lilla texten på bilden beskriver klockrent den stora skillnaden mot de andra:
OM 20 ÅR KOMMER DIN MIELE FORTFARANDE IMPONERA PÅ DIG

Hobbycopy som jag är skulle jag vilja utveckla den till:
OM 20 ÅR KOMMER HELA MIELE ATT IMPONERA PÅ DIG ÄNNU STARKARE

Share via
Copy link
Powered by Social Snap