Empati har fått en avgörande betydelse – och blivit en affärskritisk fråga

It pays to be nice! – Kan ett blogginlägg även vara ett kort påstående? Varför inte, om det backas upp med tunga fakta och innehåller ett viktigt budskap. Avgör själva! 🙂

Nu när de publika mätningarna för Kundempati Index precis hunnit fylla ett år kan vi se en starkt växande trend för empati. Vi ser att kunderna efterfrågar mer empati och att medvetenheten bland dem om empati ökar. Parallellt ser vi även att företagen lägger allt större vikt och fokus på frågan.

50 procent fler på ett halvår

På bara sex månader från augusti fram till nu i februari har andelen som anser att kundempati har en helt avgörande eller ganska stor betydelse ökat från 33 procent till hela 47 procent.

Det vill säga en ökning med nästan 50 procent fler kunder. – Detta är en verklighet ingen VD längre har råd att ducka för!

En befogad misstanke är självfallet att pandemin spelat roll för utvecklingen. Framförallt då genom att många frågor mycket tydligare ställts på sin spets och vad företagen gjort (eller inte gjort) blivit så mycket synligare.

Agera eller reagera?

Men faktum kvarstår att det finns en tydlig underliggande trend och att frågan börjat krypa uppåt i företagens medvetande och prioriteringar. Nu blir nästa fråga snarare vilka ledningar som agerarar proaktivt respektive reaktivt.

De som är sena på bollen kan behöva kalkylera med risken att bli frånsprungna och sedan få svårt att ändra matchbilden mot konkurrenterna.

Bilden har en egen historia och bygger på en bra känsla

Exakt på dagen för två år sedan bestämde vi oss för att gå all in med Kundempati Index exakt här vid Quai Rauba Capeu i Nice.

Föga visste vi vilken resa de kommande två åren skulle bli. Ångrar dock inget. Tvärtom!

PS
De flesta av bilderna här på empatibloggen är bilder jag har tagit själv. Tycker att det är kul och lite personligt. Hade ingen tanke med den här bilden då, mer än att solnedgången där sammanfattade en kanondag och en bra känsla 🙂

Share via
Copy link
Powered by Social Snap