Empatibloggen summerar 2021 Q1

Ett kvartal har gått av det andra onormala året på raken och alltmer börjar kännas som det nya normala när pandemin nu har hunnit varvet runt. I vilket fall som helst händer det mycket

För vår del började året med Empati Grand Prix 2020. Jättekul med alla duktiga vinnare, deras uppriktiga spontana glädje och att så många deltog på vårt digitala event. – I det nya normala vet man ju inte riktigt ännu vad man ska förvänta eftersom man inte har några benchmarks att jämföra med. I alla fall inte bakåt i tiden.

För benchmarkanalyserna i Kundempati Index som vi genomförde nu i Q1 hade vi däremot tidigare värden benchmarka mot både från 2020 Q1 (precis före pandemiutbrottet) och 2020 Q3. Ett riktigt kalasbord för analyser skulle jag vilja påstå.

Två saker stack ut i undersökningen för 2021 Q1

På frågan om kundempatins vikt för valet av varumärke såg vi en stor ökning. Ett jämförbart urval kategorier hade gått från 33% i 2020 Q3 till att 47% nu i 2021 Q1 anse att kundempati har Helt avgörande eller har Ganska stor betydelse  för deras val av varumärke. – Det vill säga på bara sex månader en ökning med nästan 50 procent fler kunder!

Den andra saken som stack ut var att kategorin Bygghandel & DIY hade klart starkare siffror än före pandemin trots den stora anstormningen under pandemin. Grattis!

Familjeökning

Sist men inte minst, har empatibloggen fått ett syskon – empatipodden som under Q1 har hunnit med sex intressanta avsnitt.

I de tre första avsnitten delar Hanna Riberdahl, VD för Sveriges Annonsörer, med sig sina tankar om vikten av kundempati, den emotionella kopplingen, bristen på VARFÖR-data och att det behövs goda exempel.

I de tre följande avsnitten får vi en Retailvinkel när Pontus Edman, tidigare chefredaktör för Tidningen Market delar med sig sina tankar om hur empati tar allt större plats i kundernas beslut, styrkan i att ha medarbetarna med sig och guldläget att bli vinnare för de som är med på tåget.

Lyssna på deras tankar här! De är kloka och riktigt bra.

Stay tuned!

Share via
Copy link
Powered by Social Snap