Kundempati Index – en guldgruva med strategiska data & insikter om din valbarhet

I juli bjöd vi på gratis semesterläsning från boken EMPATI ÄR EN GOD AFFÄR (hela Del 3: Att förstå empati). Nu bjuder som kickstart på hösten samlade insikter och nyckeldata från Kundempati Index undersökningar 2020-2022. Här kommer del 1 av 4. – Varsågod!

Men först en superkort tillbakablick på hela Empatiinitiativet som startade för snart fyra år sedan med tonvis av research (som finns samlat både i boken EMPATI ÄR EN GOD AFFÄR och här på empatibloggen.se). Insikter som sedan legat till grund för utvecklingen av Kundempati Index, som i sin tur är basen för den resultatbaserade årliga tävlingen och eventet Empati Grand Prix. – Och som allt tillsammans utgör det huvudsakliga innehållet i mina insikts- & inspirationsföreläsningar om empati.

Men nu handlar det om Kundempati Index

Eller mer exakt, de samlade insikterna från de 11 undersökningsomgångarna av Kundempati Index vi hittills genomfört under två och ett halvt år. – Omräknat i kvantitativt skryt handlar det om hundra företag där intervjuat närmare 11 000 respondenter (om de företag där de är kunder). Totalt sett handlar det om ca 50 000 kundintervjuer och ca 400 000 enskilda svar (datapunkter) om kundempati, valbarhet och kundförtroende. Och då har vi inte ännu räknat in att vi även kan dela in materialet med utgångspunkt från kön, ålder och ort. – Kort sagt, handlar det om en guldgruva med strategiska affärsinsikter om empati.

Snabbfakta om Kundempati Index
Kundempati Index baseras på en panelundersökning som genomförs kvartalsvis. De som svarat handlar hos och har en relation med företagen de ger omdömen om. Metoden är att genom tio frågor visa företagets empatiska förmåga att sätta sig in i nyckelområden som kundens situation, känsla, upplevelse och hur det påverkar kundens köpvilja.
Kundempatiindex är framtaget och producerat av Index House som löpande undersöker och analyserar 100 ledande varumärken. PFM Research i Sverige står för intervjuerna.

På basen av detta data gör löpande analyser för våra kunder, och ibland även för branschpressen. Nu under sommaren har vi gjort en djupdykning som vi bjuder på här.

Tre nyckelinsikter träder fram

Fördelat på de kommande tre avsnitten kommer vi att behandla följande key findings:

  1. KUNDEMPATI (ÄR EN GOD AFFÄR SOM) GÖR DIG 3 GGR MER VALBAR
  2. YNGRE GENERATIONER VÄLJER BORT OSKÖNA FÖRETAG IDAG – OCH IMORGON
  3. KUNDEMPATIN GÖR MÅNGA FÖRETAG BORTVALDA REDAN INNAN KUNDEN BÖRJAR KÖPRESAN

Stay tuned!

PS

När jag signerade böcker i samband boksläppet av EMPATI ÄR EN GOD AFFÄR förra hösten skrev jag i många exemplar ”Empathy matters, empathy counts, empathy pays”. – Det är precis vad vart och ett av tre kommande avsnitten i kommer att handla om. <3

Share via
Copy link
Powered by Social Snap