Varför en managementbok om empati?

Frågan är befogad. Och dessutom en bok som anspelar på att vara en annorlunda, medmänsklig managementbok. Det finns flera svar på frågan. Varav alla är viktiga, men på olika sätt ur olika perspektiv.

För det första är empati en oerhört viktig övergripande global samhällsfråga. Vi har de senaste tjugo åren rört oss i fel riktning som samhälle.

Inför det amerikanska presidentvalet 2008 adresserade Barack Obama problemet så här:

 “The biggest deficit that we have in our society and in the world right now is an empathy deficit.”

Empati är också en central affärsfråga

Samtidigt är empati även en strategisk affärsfråga. I korthet handlar det om bli prioriterad och vald i en alltmer värderingsstyrd värld – eller att bli bortvald (och oftast för en lång tid framöver).

Företag som inte är tillräckligt kundempatiska blir bortvalda av kunderna. Så enkelt är det. Det har vi siffror på. Och kundempati bygger i sin tur på företagets medarbetarempati. På samma sätt blir arbetsgivare med bristande medarbetarempati bortvalda av duktiga medarbetare. – Enkla naturlagar. Och ja, ni fattar, en ond eller god cirkel, beroende på hur man som företag ser på empati.

Empati handlar om medmänsklig hållbarhet

Någonstans handlar empati ytterst om medmänsklig hållbarhet, något som verkar att drunkna när alla företag just nu snubblar över varandra i att framstå som goda när det kommer till materiell hållbarhet.

Så, ja, empati är en fråga som är värd att gå i bräschen för. – Både ur ett finansiellt och medmänskligt perspektiv.

Men varför en affärsbok?

OK, men varför en ny bok, det finns ju en massa böcker om empati? – Javisst, det finns en massa böcker om empati och jag har läst ett tiotal av dem. Men den absoluta merparten av böckerna handlar om empati på ett mer allmänt och närmast halvkliniskt plan. – Och just den världen vi lever och verkar i är den kommersiella som är en bit ifrån de flesta böckerna.

Det fanns ett tydligt behov för en bok som i detta fall utgår från kundempati och gör det på ett mänskligt och lustfyllt sätt med konkreta exempel och tips. En bok som samlar och delar med sig av det bästa och mest relevanta från de andra böckerna samt adderar affärsmässiga insikter.

”Målet är att äntligen få tillgång till en okomplicerad och lustfylld managementbok som man kan dela ut till hela organisationen och diskutera tillsammans!”

Empati är en stor utmaning för svenska företag

Enligt en stor studie från KPMG 2020 är empati den största utmaningen för svenska företag.

Därför behövs det en bok, föreläsningar, missionerande, verktyg och stöd för att hjälpa företagen att få igång diskussionerna om empati, skapa en gemensam referensram och att boken i det sammanhanget kan fungera som ett verktyg för detta inom hela företaget.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap