Empatisk reklam har extra stor effekt på kundempatin

Inlägg på LinkedIn

Analyserna av åtta kategorier visar att det sammantagna intrycket av varumärkets kundempati (51%) till lika delar är en effekt av, såväl direkt påverkan i kundmötet, som den indirekta bilden som reklam och media skapar i kundens huvud.

KEY INSIGHTS

  1. Den direkta påverkan – nyckelområdena Bry sig, Förstå, Bemöta och Ta hand om – sätter fundamentet för upplevelsen av kundempati
  2. Den indirekta påverkan av Reklam och Media har en lika stor roll – men där sätts ”taket” av den direkta upplevelsen av kundempati
  3. Reklamen kan bara förmedla en så empatisk bild som verkligheten – utmaningen är att göra det utan några större ”effektförluster” på vägen

Generellt snittar denna ”reklameffektförlust” på -20% – dvs att reklamen inte förmår förmedla kundempati i samma grad som i mötet med kunderna.

Men undantag finns t ex inom Hemelektronik där flera aktörer har ”reklameffektförluster” på över 40%.

Analyserna bygger på höstens undersökning där vi har frågat om hur man upplever 60 ledande varumärken inom Apotek, Dagligvaruhandel, Bygg & DIY, Hemelektronik, Heminredning, Sport & Fritid samt Telekom och Bank. Intervjuerna har genomförts av PFM Research i Sverige AB

Nyfiken på att veta mer? – Läs mer här https//:indexhouse.se

Eller ännu hellre, inboxa så visar jag gärna konkret vad du får ?

Share via
Copy link
Powered by Social Snap