Inlägg på LinkedIn
Analyserna av åtta kategorier visar att det sammantagna intrycket av varumärkets kundempati (51%) till lika delar är en effekt av, såväl direkt påverkan i kundmötet, som den indirekta bilden som reklam och media skapar i kundens huvud.
KEY INSIGHTS
- Den direkta påverkan – nyckelområdena Bry sig, Förstå, Bemöta och Ta hand om – sätter fundamentet för upplevelsen av kundempati
- Den indirekta påverkan av Reklam och Media har en lika stor roll – men där sätts ”taket” av den direkta upplevelsen av kundempati
- Reklamen kan bara förmedla en så empatisk bild som verkligheten – utmaningen är att göra det utan några större ”effektförluster” på vägen
Generellt snittar denna ”reklameffektförlust” på -20% – dvs att reklamen inte förmår förmedla kundempati i samma grad som i mötet med kunderna.
Men undantag finns t ex inom Hemelektronik där flera aktörer har ”reklameffektförluster” på över 40%.
Analyserna bygger på höstens undersökning där vi har frågat om hur man upplever 60 ledande varumärken inom Apotek, Dagligvaruhandel, Bygg & DIY, Hemelektronik, Heminredning, Sport & Fritid samt Telekom och Bank. Intervjuerna har genomförts av PFM Research i Sverige AB
Nyfiken på att veta mer? – Läs mer här https//:indexhouse.se
Eller ännu hellre, inboxa så visar jag gärna konkret vad du får ?