HUR KAN NI SNABBT ÖKA FÖRETAGETS FOKUS PÅ KUNDEMPATI? BÖRJA MED TRE ENKLA STEG.

Vill ni snabbt få en insikt kring ert företags empati? Genom att ta några enkla steg är ni på god väg att bygga en empatikultur som genomsyrar hela verksamheten:

Steg 1: Definiera självbilden och självinsikten

En viktig början är att kartlägga den interna uppfattningen och graden av självinsikt om företagets kundempati. Be alla representanter i din ledningsgrupp, nyckelpersoner i marknadsteamet med flera, att svara skriftligt på tre relevanta frågor:

Fråga 1 – Vad är din egen uppfattning om hur kundempatiskt företaget är?

Fråga 2 – Vad tror du medarbetarnas bild ärav företagets kundempati?

Fråga 3 – Hur tror du att kunderna upplever företagets nivå av kundempati?

Använd en enkel skala för att kategorisera svaren:

Mycket empatiska
Empatiska
Varken eller
Mindre empatiska
Inte alls empatiska

Sammanställ sedan svaren och diskutera er självbild. Stämmer den överens med verkligheten?

Steg 2: Få en generell marknadsbild baserad på Kundempati Index undersökning

Kundempati Index har svaren på vad kunderna de facto anser om kundempatin hos Sveriges 100 största konsumentföretag. Genom att studera svaren får ni en generell benchmarkanalys hur ni rankar mot era konkurrenter vad gäller er egen kundempati och kundförtroende. Ställ resultatet mot den interna bilden.

Med de första två stegen har ni fått en bild av konkurrensbilden och era interna utmaningar.

Steg 3: Få kundernas bild av ERT företag

Genom att låta Kundempati Index göra en skräddarsydd undersökning baserad på er kunddata och affärsdata får ni reda på hur era EGNA kundgrupper ser på företagets kundbemötande.

Upplever de bästa och mest lönsamma kunderna er som empatiska och valbara? Eller lurar det en förhöjd affärsrisk under ytan?

Vägen framåt: Definiera problembilden och prioritera åtgärder

När ni har de tre första stegen i ryggen börjar det roliga (och viktiga) arbetet. Detta är mer än ett steg, snarare ett oändligt hopp ut i det löpande arbete som krävs för att skapa, bygga och vårda en empatikultur som genomsyrar hela företaget.

Vi kan hjälpa ditt företag att ta alla steg på vägen mot en empatikultur. Vi lovar, det ger ett oerhört värde. Ring eller mejla mig så bokar vi in ett förbehållslöst första möte.

Michael Dahl, initiativtagare till Empati Grand Prix och Kundempati Index

Michael Dahl | michael dahl at indexhouse.se | +46 703 78 89 83

Copy link
Powered by Social Snap