Mer kundempati efterfrågas – och upplevs tydligt av kunderna

Market Plus skriver om Kundempati Index™

Nya siffror från Kundempati Index visar att handeln står upp i krisen och de tuffa utmaningarna.

Med respekt för att det är en låst artikel kan vi kort sammanfatta huvuddragen.

Nu i Q3 frågade Kundempati Index om hur Coronapandemin och oron det senaste halvåret påverkat behovet av kundempati och om kundempatin ökat under perioden.

Att oron och osäkerheten skulle medföra ett ökat behov var förväntat, frågan var bara till vilken grad. Men att så många av de tillfrågade efterfrågade mer empati överraskade.

Det som däremot var långtifrån givet var om varumärkena visat mer empati under perioden. Inte minst med tanke på att många inom Retail har varit pressade genom att själva befinna sig i en utsatt situation. Det vill säga att leva med rädslan att varje dag tvingas åka till jobbet och riskera att bli smittad, att butiken läggs ned och att man blir av med jobbet.

Därför är det oerhört glädjande och starkt att en stor del av kunderna upplever att kundempatin ökat under perioden.

En bidragande faktor kan vara att många varumärken ställde upp i våras vare sig det handlade om bjuda vårdpersonal på mat eller ställa om produktionen från gin till handsprit.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap