Takeaways från Kundempati Index våren 2020 – Del 1: Stora skillnader i kundempati

Inlägg på LinkedIn

I vårens undersökning frågade vi hur kundempatiska konsumenterna upplevde 30 ledande varumärken inom flera Retailkategorier.

Resultatet var att 45% upplevde varumärkena som kundempatiska. DVH, Bygg/DIY och Mode låg runt snittet, i toppkvartilen återfanns främst Apotek, medan bottenkvartilen dominerades av Lågprishandel.

KEY TAKEAWAYS

  1. Klara skillnader mellan kategorisnitten – exempelvis upplevs Apotek vara dubbelt så kundempatiska som Lågprishandel
  2. Stora skillnader även inom kategorierna – spannet inom både Mode och Bygg/DIY är upp från sämsta till bästa 50% och inom DVH nästan 100%
  3. Även storleken verkar ha betydelse – snittet för varumärken som omsätter över 10 miljarder är en femtedel högre än för de som är mindre

Samtidigt grundar sig den sammantagna upplevelsen av kundempati på många komponenter som att Bry sig om, Förstå, Bemöta och Ta hand om kunden. – Och där kan vi se samband. Mer om det i nästa inlägg om några dagar.

Nu i september presenterar vi nya siffror. Då kommer vi att kunna se hur de senaste sex månaderna med Covid-19 påverkat.

Nyfiken på att veta mer? – Läs mer här https//:indexhouse.se
Eller inboxa så berättar jag gärna mer 🙂

Share via
Copy link
Powered by Social Snap