Inlägg på LinkedIn
Reklam och media påverkar kundens bild i huvudet. Därför ställde vi i våras även frågor om hur detta påverkar bilden av varumärkets empati för ett stort antal ledande Retailvarumärken.
Resultatet var en spännande och överraskande bild.
Över 50% upplever inte varumärkena som empatiska i sin reklam och i media. Det är bara i toppkvartilen över hälften upplever varumärkena som empatiska.
KEY TAKEAWAYS
1. Att mediebilden påverkar är ingen större överraskning i sig – men att den hade så stort genomslag på upplevelsen av varumärkets kundempati var ändå en överraskning
2. Det finns en rad varumärken som visar bra resultat för delområdena Bry sig om, Förstå, Bemöta och Ta hand om kunden – medan upplevelsen mediebilden som lämnar är uppemot en fjärdedel sämre och drar ned helhetsintrycket rejält
3. Omvänt finns det några stora varumärken som bryter mot detta och där reklamen ger ett lika bra (eller dåligt) intryck som den fysiska upplevelsen
Och hur ser det ut nu? – Snart presenterar vi nya siffror. Då kommer vi att kunna se hur de senaste sex månaderna med Covid-19 påverkat.
Nyfiken på att veta mer? – Läs mer här https//:indexhouse.se
Eller inboxa så berättar jag gärna mer 🙂