Varumärkets kundempati avgörande för hur kunderna prioriterar

Inlägg på LinkedIn

För att konkretisera den affärsmässiga effekten ställde vi i våras också frågor om hur viktigt det är att varumärket upplevs som kundempatiskt på ett flertal delområden.

Och framförallt hur det konkret påverkar kundens val av varumärke.

Även här var resultatet tydligt. Kundempatin har stor betydelse för hela kundtrappan och det finns ett starkt samband med kundernas val av varumärken.

KEY TAKEAWAYS
1. Hela 8 av 10 uppger att områdena Bry sig, Bemöta och Ta hand om är viktiga för deras val av varumärke
2. Och 6 av 10 uppger att empati är viktigt för deras val av varumärke – och mer än 5 av 10 säger att de väljer bort direkt varumärken som inte känns kundempatiska
3. Sambandet mellan kundempati och val är starkt ända ned på varumärkesnivå. – Om andelen som anser att varumärket är kundempatiskt bara är 30% lär hela 70% välja bort det, men är den 60% lär det vara ca 40% som väljer bort det.

Nu i september presenterar vi nya siffror. Då kommer vi att kunna se hur de senaste sex månaderna med Covid-19 påverkat.

Nyfiken på att veta mer? – Läs mer här https//:indexhouse.se
Eller inboxa så berättar jag gärna mer 🙂

Share via
Copy link
Powered by Social Snap