TRAPPAN TILL HÅLLBART KUNDVÄRDE BYGGER PÅ KUNDEMPATI
Enkelt uttryckt, utan nöjda kunder skapar man inte starka kundrelationer och en långsiktigt hållbar affär. – Anledningarna är flera.
Kundempati kommer redan in början av ”trappan” i kundmötet med förmågan att sätta sig in i kundens situation, känslor och upplevelse, vilket är en grundförutsättning för en god kundupplevelse.
Vidare spelar kundempati en viktig roll avseende hur varumärket agerar och tar hand om kunden givet den kunskap man de facto har om kunden och situationen, vilket påverkar vilken kundrelation och tillit man bygger.
Sist men inte minst, spelar varumärkets kommunikation både i reklam och media en stor roll i hur konsumenterna upplever varumärkets empati, vilket starkt påverkar den totala varumärkesupplevelsen och upplevelsen av kundempati.
När vi sedan lägger till att det finns en klar koppling mellan kundernas val av varumärke och hur de upplever varumärkets kundempati blir det uppenbart att kundempati påverkar affären och lönsamheten över tid.
Varumärkets nuvarande kundempati utgör därför ett ”glastak” för hela trappan fram till starka kundrelationer och en långsiktigt hållbar affär.