Hoppa till innehåll

Index House

  • Varför empati?
  • Kundempati Index
  • Nyheter
  • Media
  • Empatibloggen
  • Empatipodden
  • Empatiinitiativet

Index House

  • Varför empati?
  • Kundempati Index
  • Nyheter
  • Media
  • Empatibloggen
  • Empatipodden
  • Empatiinitiativet

Kundempatin tar stryk i krisens spår – 95 procent av 43 jämförda kedjor backar under 2024

10 december, 20243 december, 2024

Market

Nedskärningar och automatisering sker på bekostnad av kundempatin. Andelen kunder som upplever att de blir omhändertagna i handeln är historiskt låg.

Läs mer

Kedjornas skräcksiffra: 14 av 15 får sänkt kundbetyg

23 oktober, 202422 oktober, 2024

Market Kedjorna inom hemelektronik och byggvaror/hemmafix har blivit radikalt sämre på att ta hand om sina kunder. Senaste upplagan av Kundempati Index visar att handlingskraften i butik sjunker. ”Det är uppenbart att handeln rationaliserat bort värdet av service”, säger Michael Dahl vars Index House ligger bakom undersökningen. 

30 kedjor får sänkt betyg

23 oktober, 202429 juni, 2024

Market Kundempati Index jämförelse av resultaten från våren 2024 jämfört med 2023 skapat rubriker.

Markets nästa artikel om valbarhet med Apoteksaktörerna i fokus

28 november, 202324 november, 2023

Market Konkurrensen om kunderna hårdnar på apoteksmarknaden när tre jättar får se sig slagna i valbarhet av utmanaren. ”Fysiska apoteken har haft ett försprång”, säger Michael Dahl som ligger bakom Kundempati Index

Kedjornas valbarhet även toppnyhet på podden

28 november, 202312 oktober, 2023

Retailveckan Poddavsnittet kan du lyssna på här https://www.market.se/asikter/podcast/ratas-av-varannan-kund-innan-butikerna-oppnar/

Markets mest lästa artikel i oktober

28 november, 202311 oktober, 2023

Market Kundempati Index benchmarkanalys med kedjornas valbarhet inom Hemelektronik respektive Byggvaruhandel blev den mest lästa artikeln i oktober.

Handeln tappar i empati – men vinnarna i Empati Grand Prix lyckas

21 mars, 20231 februari, 2023

Market

Handelns aktörer upplevs mindre empatiska nu än tidigare. Men de som lyckas bäst håller en fortsatt hög nivå, visar siffror från Kundempatiindex. ”Elon, Ikea och Ica är jämte apotekskedjorna tydliga exempel på aktörer som lyckats”, säger Michael Dahl om resultatet.

Läs mer

ICA är vinnare för tredje året i Empati Grand Prix

21 mars, 20231 februari, 2023

Dagligvarunytt

Stora åldersskillnader när kunderna rankar ”ta hand om”

21 mars, 202320 oktober, 2022

Market

Ålder avgör hur högt kunderna rankar empati och omhändertagande. Det visar kundempatiindexet för tredje kvartalet 2022 som visar på en uppgång i flera åldersgrupper.

Läs mer

Därför blir du vald – och bortvald – av kunderna

17 oktober, 202229 augusti, 2022

Market

Kundempati är ett område som vinner mark. Men vad handlar empati egentligen om i en affärskontext – och varför är det en viktig strategisk fråga?

Michael Dahl på Index House, som ligger bakom Kundempatiindex och Empati Grand Prix, har de senaste åren byggt upp en unik databas med 50 000 kundintervjuer.

Läs mer

Inläggsnavigering
Äldre inlägg
1 2 … 6 Nästa →
© 2025 Index House