Hur kommer pandemin att påverka Employer Branding var en fråga som kom upp i Pools eminenta Morgonsoffa på Clubhouse i fredags. Vi var rätt eniga om att pandemin har ändrat spelplan och frågan blev kvar och snurrade i mitt huvud.
Pandemin blev vägen till frihet
Under ett antal år har frågor som CSR blivit alltmer centrala och avgörande för val av arbetsgivare.
På samma sätt har pandemin förändrat spelplan för Employer Brandning. Under pandemin har medarbetarna slutligen lyckats visa och övertyga företagen att fria människor arbetar minst lika effektivt hemma. Ofta mycket effektivare. Inte minst då genom att de får ihop livspusslet på ett mycket bättre sätt och därför är mindre stressade. – I livsmedelsbranschen har man länge marknadsfört ”frigående livsmedel” som godare och mer humana.
Och alla som kan en gnutta historia vet att frihet som man fått eller lyckats skaffa sig är något man inte frivilligt lämnar tillbaka vare sig det handlar om politiskt förtryck, rösträtt eller andra rättigheter.
Employee Flexibility and Freedom är det nya svarta
Därför är jag övertygad om att det som jag här och nu brandar som EFF (Employee Flexibility and Freedom) kommer att bli det nya CSR när det handlar om att välja arbetsgivare. Arbetsgivarna kommer att delas in i sköna och osköna, empatiska och oempatiska. – Medarbetarempati kommer att växa som område. Tro mig!
Effektivitet och effekt genom empati
Det finurliga är att EFF skapar både bättre effektivitet och effekt för både företaget och medarbetarna.