Mannen på bilden borde vara du!

Kundempati är en ledningsfråga och en bild säger mer än tusen ord. Bilden tillsammans med 4600 svar från Kundempati Index™ säger mångfalt mer. Den symboliserar vikten av frågan och vad som krävs för att fånga ledningens uppmärksamhet.

När jag höll webinaret Kundempati är en god affär hos Sveriges Annonsörer i torsdags presenterade jag mig själv med den här bilden. Min tanke med bilden på Matti Viio ”Elektrikern som blev förbannad” och startade Snickers var att han (liksom jag) upplevde att något saknades – och gjorde något åt saken.

En ledningsfråga

Det var först efter webinaret den djupare symboliken med bilden växte fram. Det vill säga att kundempati är en företagsövergripande ledningsfråga och att den kräver att någon ställer sig upp på bordet för att få ledningens uppmärksamhet och öra.

Var mannen jag?

Så när jag skämtade på LinkedIn med ingressen ”ÄR MANNEN PÅ BILDEN JAG?” fattade jag föga då att det egentligen var jag. Genom att lansera metoden och undersökningen Kundempati Index™, som under 2020 har undersökt över 80 företag och initierat tävlingen Empati Grand Prix, har jag ställt mig på bordet för att ge frågan vikt, uppmärksamhet och synlighet.

Ta in frågan i rummet

Nästa steg, och missionen för 2021, är att ta in frågan i rummet på bilden. In i ledningsgrupperna där de företagsövergripande frågorna diskuteras och beslut fattas. Där insikten behöver landa och arbetet måste börja. Därifrån ambitionen, riktningen och fanbärarna måste komma.

Är du den som tar steget?

För att få frågan om kundempati och värdet av att arbeta med kundempati att landa krävs ett antal saker. Det kräver att någon i ledningen (självklart helst VD) får upp ögonen för frågan och på ett övertygande sätt kan förmedla vikten, vidden och värdet av att arbeta med kundempati till den övriga ledningen.

För detta krävs det att någon är beredd att ställa sig på bordet och ta ”lead”. – Är det du som är den som tar initiativet och första steget?

Vi finns till för dig och er

Hör gärna av dig för ett samtal om du känner att ni borde ta steget. Vi erbjuder data, fakta, tips och konkret rådgivning.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap