Varumärkesupplevelser som är kanon eller kalkon? – Gekko eller mensch? – Var landar du med ditt varumärke?

Vilken arketyp är ditt varumärke? – Det är viktigt, ja till och med verksamhetskritiskt, att ställa sig den frågan. Två bra frågor att värma upp med är: Vilka vill vi framstå som? Vilka tror vi att vi framstår som? – Och sedan fråga kunderna.

Peace, love and understanding

Tanken med empatibloggen.se är att lyfta liknande frågeställningar. Och helst även hjälpa att ge svar på dem.

Den är tänkt som ett ställe för att samla kunskap, tankar, idéer, och ibland bara egna observationer, för att kunna förmedla dem till andras glädje, nytta och nöje. 

“Syftet med empatibloggen.se är att driva kännedom, kunskap och insikt om empati”

Editor’s picks

Eftersom det är dags för ett sommaruppehåll tänkte jag lyfta fram två inlägg från vårens skörd:

Blixtar och dunder – varumärken och upplevelser som är kanon eller kalkon

Inlägget sammanfattar exempel på fem helt olika varumärkesupplevelser. Det lyfter fram tre delområden som skiljer ”kanon och kalkon” samt två röda trådar som förenar de goda exemplen.

From Gekkos and iguanas, to dogs and psycopaths

Inlägget beskriver kort vår modell för indelning av varumärken i olika arketyper baserat på deras empati (dvs deras emotionella och kognitiva förmåga).

Frågan man bör ställa sig efter att ha läst de båda inläggen
  • Vilken arketyp är mitt varumärke? En Gekko, en iguana, en trofast hund eller en schysst person – dvs en ”mensch”?
  • Vad är det som avgör?
  • Och vad innebär det?

För att kunna se sig själv objektivt behöver man hjälp med nya perspektiv, rätta brillor och synsätt. Några bokrekar till semestern kan vara en bra start.

The good news – Empathy can be learned

Som sagt, lite att klura på under sommaren och ta tag i efter semestern.

Glad sommar – vi ses igen i augusti!

Share via
Copy link
Powered by Social Snap