Årskrönika 2021 – från klarhet till klarhet med empati – och ny oklarhet om läget

Hoppsan, det är visst hög tid att summera 2021! Mycket har hänt med Kundempati Index, Empati Grand Prix – och att empati är en god affär börjar sjunka in.  Jättekul, men igen stökigare tider med vändningen den senaste månaden. – Fortsätter vi mot ljuset, eller går vi i motsatt riktning nu? Och hur spelar empatin in?

Att stanna upp och summera är oftast nyttigt. Alltför ofta går det så fort att man inte riktigt hinner reflektera, och ibland är det helt tvärtom med stunder då man (felaktigt) upplever att inget alls händer.

Kundempati Index växer

Men mycket har hänt 2021. Låt oss börja med lite fakta (och sifferskryt) om Kundempati Index mätningar och benchmarkanalyser som under år 2 vuxit till:

  • 59 undersökta ledande varumärken i nio kategorier
  • Drygt 17 000 gjorda varumärkesintervjuer under fyra kvartal med 4 000 intervjupersoner
  • Totalt över 150 000 enskilda intervjusvar (dvs datapunkter)
Nya event under 2021

Utöver det hade tävlingen Empati Grand Prix premiär i januari med en mycket uppskattad digital lunchgala då priser delades ut till nio glada vinnare och publiken fick ta del av inspirerande presentationer.

På Empathy Day i juni följde vi upp galan med att genomföra Empati Grand Prix Vinnarlunch då vinnarna väldigt generöst delade med sig sina erfarenheter om hur man bygger och driver ett empatiskt, vinnande företag. Ett jättestort tack till dem! J

Och nu pågår som bäst arbetet med Empati Grand Prix 2021 som går av stapeln den 1 februari från Bonniers studio. Mer om det efter helgerna. J

En helt ny bok om empati

På höstkanten kom jag ut med boken Empati är en god affär: Att bygga hållbart värde för alla parter som är en annorlunda mer medmänsklig managementbok med fokus på kraften i de mjuka värdena som empati, värderingar, kultur och kommunikation.  Syftet med den är att öka kännedomen och kunskapen om området empati som en god affär.

Ett bra och nyttigt nyårslöfte kunde vara att läsa boken inför 2022.

Det har även varit god aktivitet på mediesidan med över tjugo blogginlägg under året på empatibloggen.se och tio artiklar om kundempati, Kundempati Index och Empati Grand Prix i pressen. Utöver det har vi genomfört en mycket intressant empatistudie tillsammans med Sveriges Annonsörer som tydligt avslöjar att företagsledningarna saknar vägledning och fakta i frågan i form av pålitliga mätningar.

Och sist kanske några avslutande ord om 2022?

Vilken grym tur att man inte kom med några hårda förutsägelser i november eftersom kristallkulan nu igen har blivit rejält suddigare den senaste månaden – och ingen vet på vilken pedal man ska ha foten.

En sak är dock klar. – Kundempati Index undersökningar under 2021 avslöjar att 47 procent av kunderna anger att kundempatin har ”Helt avgörande eller har Ganska stor betydelse för deras val av företag”, vilket är närmare 30 procent fler kunder än 2020. – Mot bakgrund av ”det nya normala läget” är det rimligt att tro att empati snarare kommer att växa i betydelse (än minska).

Gott slut & en bra start!


Share via
Copy link
Powered by Social Snap