Argentinas guld bygger på patos, passion och kultur

Bevisligen kan länder köpa VM-turneringar, vinnarlag som PSG och enskilda friidrottare. Men att bli trefaldiga guldmedaljörer som Argentina bygger på något mycket djupare (än djupa fickor). Det handlar om ett folk, deras kultur och stolthet. – Liksom starka företagsbyggen.

I Argentinas fall handlar det om kultur, och speciellt då fotbollskultur. Och självklart Argentinas lagbygge, spel och spelare – men den delen överlåter jag till experter som Erik Niva och Simon Bank.

Mina ovetenskaplig ”studier & rön” baserar sig på otaliga Fotbolls-VM, sonens videobloggande om argentinsk fotboll samt egna besök i Buenos Aires strax efter Falklandskriget och nu för fem år sedan.

Som en liten julklapp tänkte jag därför dela med mig en berättelse från boken ”Empati är en god affär” om hur den argentinska fotbollskulturen innehåller mängder av passion, patos och samtidigt även social empati. Plus ett antal bilder som säger mer än tusen ord om Argentina och fotbollen.

Todos juntos podemos

En rak översättning av “Todos juntos podemos” skulle vara ”Tillsammans kan vi”, vilket är ett av slagorden för klubben Club Atlético San Lorenzo de Almagro i det bohemiska halvslitna området Boedo i Buenos Aires. San Lorenzo är en klassisk kvartersklubb som startades 1908 av en katolsk präst Lorenzo Massa för att ungarna inte skulle hänga på gatan.

 Rånade av juntan

Där klubbens arena stått sedan 1916 kliver militärjuntan 1979 in och snor den för att sedan sälja marken till den internationella kedjan Carrefour. – Ett rykande gapande svart hål blir kvar i hjärtat hos alla supportrar.

Att det sedan står Avenida La Plata på skylten i gathörnet och ”plata” betyder ”stålar” är en slående ironi.

Patos, passion och kultur slår diktatur

Men hut går hem. I det här fallet 30 år senare när supportrar gick ut demonstrerade för att marken skulle återbördas till San Lorenzo. Och med dem på gatorna var även supportrar från de lokala rivalerna (vilket i Buenos Aires handlar om ett tiotal klubbar som många gånger är dödsfiender), för passionen till fotbollen och patoset var en ännu större kraft.

Konsekvensen blev stark gräsrotsrörelse och en nationell angelägenhet. – Och till sist en lag om att rätten att köpa tillbaka exproprierad mark till skäligt pris.

PS
Påven är klubben mest kända supporter. Notera att den vita duvan har sällskap av två svarta korpar. San Lorenzo kallas ”Los Cuervos” (korparna).

La Popular del Soho

La popular betyder ståplatsläktaren. Ett galet skönt helt normalt ställe sett med ett Buenos Aires perspektiv. – Ett ställe där man äter, dricker och andas fotbollskultur. Bara ett exempel bland många.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap