Att jag skulle inleda premiärinlägget med en över femtio år gammal hippieslogan hade jag nog inte föreställt mig när jag började skissa på empatibloggen. – Men den sitter onekligen rätt bra i tiden.
Subkulturen med hippies handlade ju i botten väldigt mycket om medmänsklighet och faktiskt även miljön. – Och det är precis det jag vill att empatibloggen ska handla om – att skapa bättre förståelse och omtanke för en bättre miljö även ”mensch-to-mensch”.
Barack Obama satte ord på frågan redan under sin första presidentkampanj 2007:
“We are in great need of people being able to stand in somebody else’s shoes and see the world through their eyes. The biggest deficit that we have in our society and in the world right now is an empathy deficit.”
Så sant! – Det vill säga att empati är en förutsättning för att vi alla ska kunna leva vettigt tillsammans på den här planeten, i vårt eget land och i vår egen stad.
Likadant borde det vara en självklarhet för företag att empati är en grundförutsättning för att bygga och upprätthålla en ömsesidigt fruktbar affärsrelation.
Men trots att empati är en strategisk fråga som genomsyrar hela affären – det vill säga hela vägen från hur man är mot sina medarbetare till hur man förhåller sig till sina kunder – verkar det inte alltid riktigt så.
Därför vill jag skapa empatibloggen som ett ställe för att samla kunskap, tankar, idéer, och ibland bara egna observationer, för att kunna förmedla dem till andras glädje, nytta och nöje.
Se den gärna som en slags informell empatikälla med nyttig information och insikter.
Om jag skulle behöva sammanfatta syftet i en mening skulle det nog vara:
”Syftet med empatibloggen är att driva kännedom, kunskap och insikt om området empati inom beteendeekonomi”
Välkomna! Fortsättning följer inom kort – stay tuned.
Hälsningar
Micke
PS
Bilden är en garageport som jag råkade springa på i den gamla stadsdelen Santa Teresa i Rio som är hipp och samtidigt ändå genuin och bohemisk. Jag kommer i ett senare inlägg att återkomma till varför jag valde just den här bilden.