Både Joe Bidens ”Inauguration Day” och vem som blir nya ICA-Stig lär vara frågorna som tilldragit sig det största medieintresset de senaste veckorna. Och publiken har ju aldrig fel.
Detta kommer nog att vara det hittills kortaste inlägget på empatibloggen.
För att direkt undvika fel associationer. Nej, jag tror inte att Joe Biden kommer att bli nya ICA-Stig, och inte heller Donald Trump. Nej, jag tycker inte heller att Joe Biden liknar Hans Mosesson, möjligen då Loa Falkman en aning.
Nej, det är helt andra associationer och paralleller jag ser
När jag lyssnade på Joe Bidens tal igår och hur man skulle reparera all skada som gjorts både internt och externt under de senaste fyra åren kom jag helt osökt in på hur ICA-Stig i Hans Mosessons skepnad klev in efter Köttskandalen 2007.
Den slående parallellen i varumärkesarbetet och angreppssättet var likheten i budskapet ”Det här är inget som äkta ICA-handlare (eller USA) står för – och nu när vi har jagat ut skurkarna ska vi ställa saker till rätta”.
Helt osökt var tanken kanske inte ändå eftersom jag uttalade mig i en artikel i Market Plus just om det enorma förtroende- och empatikapitalet ICA har i ICA-Stig.
Vikten av att vara stor och god
Lite spännande är att Joe Biden även lyfter fram vikten av att vara god när man är stor ”Lead not by example of power, but power of our example”. Speciellt lite kul med tanke på hur Anders Svensson som är VD för ICA Sverige i Dagligvarunytts intervju en vecka tidigare kommenterade vinsten i Empati Grand Prix ”På Ica anser vi att är man stor måste man också vara snäll och det är något vi verkligen försöker eftersträva”
Det där med empati är kanske inte så dumt.
Det var allt för den här gången.