Nu är vi framme vid det femte och sista gratisavsnittet av Del 3 i av boken EMPATI ÄR EN GOD AFFÄR. Det handlar om hur empati driver altruism och bygger social hållbarhet. Vi ger bland annat exempel på hur Bitprop bygger en välståndspyramid i Sydafrika och hur fotbollstjärnan Marcus Rashford tog ett nationellt samhällsansvar under pandemin.
Altruism* har ibland beskrivits som motsatsen till egoism – det vill säga att tänka på andra istället för sig själv.
En del forskare vill göra gällande att det inte finns någon äkta osjälviskhet, utan att det ändå finns något egennyttomotiv i slutändan.
Jag tänkte nedan presentera fyra olika exempel på altruism varav två är mer affärsdrivna och B2B, ett som är främst samhällsdrivet parallellt med en affärsmässighet och sist ett som är drivet av en ren social empati.
Samtliga fyra exempel förenas dock av en empatisk grundsyn.
* Ordet ”altruism” kommer från latin och italienska (”altro, altri” betyder ”annan, andra” på italienska).
Två exempel på affärsmässig altruism
Tidningskoncernen Stampens styrelseledamot, reklambyrålegendaren Sven-Olof Bodenfors initiativ Salong Stampen är ett utmärkt exempel. Jag hade själv nöjet att utveckla och vara med och driva ”think tanken” Salongen i drygt fem år där vi samlade ett dussin ledande marknadschefer.
”Bjud på kunskap, så får du kunskap i retur.”
Hans modell var lysande. – Bjud på insikter och facilitera kunskapsutbyte, och du lär dig själv en massa och blir uppskattad på kuppen. Insiktsdelningsekonomi!
Denna form av affärsmässiga emotionellt kryddade rationella altruism gjorde att Stampen kunde få insikt i de viktigaste kundföretagens utmaningar och morgondag.
Göran Swahn som jag drev Salongen tillsammans med utövade en ännu mer pragmatisk form av empatisk altruism.
Hans nyhetsbrev Indikat var en dyr produkt och därför var det tufft för marknadschefer som hade blivit av med jobbet att fortsätta prenumerera privat.
”A friend in need, is a friend indeed.”
Eftersom det redan var jobbigt nog för dem att vara ”in-between” med osäker framtid och ekonomi, samtidigt som det var viktigt för dem att hålla sig uppdaterade för att landa ett nytt jobb, lät Göran dem stanna kvar som gratisprenumeranter tills det löst sig. Kundlojalitet och reciprocitet på riktigt!
Altruism som bygger en bättre värld
Sedan finns det exempel på altruism som är framförallt samhällsdriven enligt modellen ”hjälp till självhjälp” parallellt med en affärsmässighet.
Bitprop i Sydafrika är ett utmärkt exempel på en skalbar modell som uppfyller alla dessa kriterier.
EXEMPEL: Entreprenörerna som bygger entreprenörer
Entreprenören Carl Fredrik Sammeli har en makalös resa bakom sig i Sverige. På femton år byggde han upp PR-byrån Prime till en av världens främsta byråer. Etiketten PR-byrå är egentligen inte helt rättvisande eftersom Prime även är tjugofaldig vinnare av Cannes Lions, vilket närmast är reklambranschens VM, och visar hur duktiga man var i flera discipliner.
Nya perspektiv
Men allt har sitt pris. Någonstans kommer man till punkten att man behöver en timeout eller en rejäl förändring. I Carl Fredrik Sammelis fall kom den punkten 2012. Och då var det läge att göra en radikal förändring. Inga halvmesyrer. Först blev det en flytt på prov till Kapstaden på tio månader som rätt omgående blev permanent. Familjen sålde alla sina företag och emigrerade till Sydafrika.
”Vi måste försöka, för vi har alla möjligheter.”
I takt med den nya miljön kom ny energi och suget att sätta sin kraft och sina resurser i arbete lokalt i sitt nya hemland. Carl Fredrik och hans hustru Marie, som är författare till yrket, började med att stötta lokala ideella saker, men upplevde rätt fort att de var ”rätt flummiga”. De kände att de behövde göra något som är på riktigt.
A good deed pays in the long run
I Sydafrika saknar 30 miljoner människor, det vill säga halva befolkningen, lagfart för den mark de bor på.
Därför började man först arbeta med Khaya Lam som betyder ”mitt hem” – en organisation som arbetar med att ge fattiga svarta – oftast kvinnor – en giltig lagfart (title deed), till den tomt där de bor.
I Sydafrika bor nämligen 13 procent av hushållen i så kallade bakgårdsbyggnader på mindre tomter, vilka innebär en stor potential att skapa fler boenden.
Samtidigt som det är få som har en lagfart, och det därtill är dyrt att skaffa en, är det en grundläggande förutsättning för att kunna bygga fler bostäder lagligt och finansiera dem genom lån.
Värdet av en skalbar lösning
Paret Sammeli insåg snabbt att man behövde skapa en skalbar kommersiell modell – det vill säga ett riktigt företag men som hade som syfte att leverera värde för fattiga kvinnor i kåkstaden där inga traditionella företag eller banker vågade satsa.
”Det som behövdes var hållbara modeller, istället för att bara ge pengar till NGOs.”
Genom att själv komma in från äganderättssidan genom Khaya Lam, och sedan föra samman det kunnandet med folk som kunde det finansiella respektive arbetade med byggverksamhet, skapade man Bitprop och lyckades därmed skapa ett unikt professionellt helhetskoncept.
Ägandet blir vägen ur fattigdom
Ägarinnan av fastigheten får de första tio åren behålla 15 procent av hyresintäkterna. Redan då kommer hon att tjäna mer i hyresintäkter än på sitt i regel lågavlönade arbete, genom att själv vara en entreprenör med en fast tillgång i botten.
Konsekvensen blir att hon därmed på ett par månader, i ekonomisk mening går från fattig utan reell möjlighet att lyfta sig själv, till medelklass och att hennes barn får större möjlighet att utbilda sig. Hela tiden äger hon dessutom allt och efter tio år får hon behålla alla hyresintäkter, vilket gör att hon kommer att ha en tryggad god inkomst resten av sitt liv och sannolikt även möjligheter att hjälpa fler i sin närhet att ta sig ur fattigdomsfällan.
NB Bitprop arbetar i första hand med kvinnor som partners eftersom de innebär en lägre risk.
Bitprop kommer, genom att ta 85 procent av hyresintäkterna de första tio åren, att kunna finansiera byggnationen med en bra avkastning till finansiärerna samt att kunna fortsätta att finansiera fler projekt.
Dessutom skapar varje byggnation arbete för trettio personer i lokalsamhället och bostäderna skapar nya hem med bättre standard för fyra till åtta hushåll.
En empatisk god affär för alla.
Bitprop bygger en välståndspyramid genom entreprenörskap
En grundläggande idé bakom Bitprops affärsmodell är att engagera sig i de lokalsamhällen man verkar och samla människorna för att tillsammans skapa bättre levnadsstandard.
Genom win-win-win-modellen hjälper man lokala entreprenörer, skapar fler arbetstillfällen och öppnar upp nya möjligheter för alla. Värdegrunden och visionen för Bitprop har från starten varit att skapa entreprenörer eller småskaliga hyresvärdar som göra kan göra skillnad för sig själva och sin omgivning.
Bitprops ambition är att bidra med att utveckla samhällen genom entreprenörskompetens, småföretagarutbildning, finansiering, lagfarter och utveckling av lokal infrastruktur.
Kalla det gärna att bygga en välståndspyramid genom att stötta och utbilda på mikronivå!
En god morgon, och hej på er!
Det här är berättelsen om entreprenören Monde Bulala som själv bor i en av Bitprops lägenheter Khayelitsha och är barista till yrket. Men när Covid-19 och lockdown stängde ner Sydafrika blev han som miljontals andra sydafrikaner över en natt utan jobb.
Men mitt i den mardrömmen blev hans dröm den enda vägen framåt. Att bli entreprenör och starta eget.
I hans fall hade han turen att ha kontakten med Bitprop, där han också hjälpt till med att hitta och utbilda hyresvärdar. Han fick parallellt också ovärderligt stöd av företagare engagerade i den världsomspännande entreprenörsorganisationen EO.
Molweni* Coffee Shop
Monde Bulalas stora dröm har varit att en dag starta en egen coffee shop. Enligt honom är en kopp gott kaffe på morgonen ett utmärkt sätt börja dagen.
”We don’t know what the day will bring, but we can make sure starts off right.”
Utöver hjälp med finansieringen har Bitprop även hjälpt med att upprätta en affärsplan för att göra Molweni Coffee till en långsiktigt hållbar affär.
Eftersom det var svårt att hitta ett attraktivt läge hjälpte Bitprop honom att hitta en annan lösning. Man tog fram en coffee shop byggd och snyggt designad i en container som gick att flytta. Genom Monde Bulala’s kontakter inom EO fick han möjligheten att placera sin container coffee shop helt gratis på ett nybyggt hotells parkeringsplats i centrala Kapstaden.
Efter bara ett par månaders drift blomstrar verksamheten med stadig tillväxt, en stadig kundkrets och fler produkter på gång. Dessutom har Monde Bulala redan hunnit vara med i ett antal radiointervjuer.
En skalbar empatisk modell
Sammantaget har pilotprojektet och partnerskapet med Monde Bulala, tillsammans med synergierna med Bitprops ambition att skapa välstånd genom att skapa entreprenörer, varit en väldigt lyckad affär eftersom det har etablerat en skalbar modell.
Empati och hjälp till självhjälp.
*Molweni betyder Hej på er! på språket xhosa
Empatisk altruism
Allt handlar inte alltid om affärer. Ibland finns det saker som är större än så. Det finns även en mer renodlat empatiskt betingad form av altruism som följande exempel visar.
EXEMPEL: Fotbollstjärnan vars mål gjorde skillnad
När Coronapandemin stängde ned hela Storbritannien i mars 2020 innebar det också att skolorna stängde. Tusentals barn slängdes ut i situationen att de blev av med det enda ordentliga målet de fick.
Marcus Rashford förstod hur det kändes
Fotbollsstjärnan Marcus Rashford visste hur det kändes att gå hungrig. Därför startade han ett samarbete med välgörenhetsorganisationen FareShare för att säkra att barnen i Manchester fick gratis skolmat. På kort tid samlade de in 20 miljoner pund som gav tre måltider till miljoner personer.
När den brittiska regeringen fattade beslut om att skolbarnen inte skulle få gratis matkuponger för att garantera en måltid även under sommarledigheten kontaktade Marcus Rashford regeringen.
Empatin vann på övertid
Efter ett hans samtal med premiärminister Boris Johnson rev regeringen upp beslutet och 1,3 miljoner barn fick sin måltid säkrad under sommaren.
Efter sommaren drev Marcus Rashford frågan om att måltidsprogrammet skulle förlängas över hösten och vintern.
När förslaget röstades ned startade han en kampanj på sociala medier där han lyfte fram alla organisationer, förvaltningar och företag som valde att hjälpa ändå.
Detta tvingade den brittiska regeringen att göra sin andra kovändning i frågan. Resultatet blev att 400 miljoner pund öronmärktes, vilket säkrade måltider för 1,7 miljoner barn de kommande tolv månaderna.
Målet som var större
Ett känt citat från Liverpools legendariske manager Bill Shankly är:
“Some people think football is a matter of life and death. I don’t like that attitude,
I can assure them it is much more serious than that.”
Marcus Rashford visade att det finns fler mål i livet än fotboll.
EXEMPEL: Två goda exempel och två horribla från lockdown i Storbritannien
Burger King puffar för konkurrenterna
Nej, inte trodde väl någon att Burger King skulle puffa för McDonald’s eller några andra konkurrenter. Men genom Coronapandemin satt plötsligt alla i samma båt senhösten 2020.
Och hur många av oss har inte själva vid snöstormar eller flygkaos upplevt att vilt främmande människor plötsligt börjar prata med varandra, blir trevliga och hjälpsamma – det vill säga empatiska medmänniskor.
Så egentligen borde det inte vara så svårt för företag heller, eller?
Tesco puffar för pubbesök
När pubarna sakta började öppna i april 2021 för att servera gäster utomhus var Tesco snabba på bollen.
I Tescos fall kan vi tala om ett win-win grepp eftersom pubarna får trafik, kunderna en efterlängtad positiv nudge och Tesco står som en ”good guy” och snarare ökar sin försäljning än tappar.
Empati med glimten i ögat.
Ryanair – how low can you go?
Att Ryanair genom åren medvetet har kört med PR-grepp som ”betaltoa på flyget” och till och med ”ståplats på flyget” för att visa att de inte skyr några medel för att framstå som billigast har vi ju sett.
Men att Ryanair så flagrant i sin företagsegoism skulle uppmana de brittiska kunderna till massegoism mitt under en rasande pandemi där över 100 000 redan gått bort på grund av Corona var för mycket.
Inte bara för allmänheten och media, utan även så ansvarslöst att de blev tvungna att dra in kampanjen ett par dagar senare.
Ett lågvattenmärke i både empati och god smak. Till och med för Ryanair.
Men TUI gick kanske ännu lägre
När det under våren 2020 stod klart att det inte skulle bli några charterresor tvingades TUI säga upp all sommarpersonal som inte ens hade hunnit påbörja sin anställning.
Men det räckte inte, TUI tvingade dem till råga på allt att returnera alla uniformer och väskor på deras egen bekostnad. Personer som precis hade blivit uppsagda av dem och inte fått ett pund i lön.
Noll empati.
INSIKT: Empati är inte ett nollsummespel
Anders Lagerstedt som undervisade i handelsrätt på Stockholms universitet på åttiotalet hävdade att ”en affär som inte båda parter tjänar på inte är en affär – det är något annat”.
Empati är en slags infinit tillgång, något som i regel fler parter än en tjänar på utan att någon annan förlorar på det.
TIPS: Tänk ibland helt utanför dina ramar
Empati bottnar i att bry sig om och förstå andra, men ibland kan det vara svårt att föreställa sig hur andra har det, vad de råkat ut för och hur det verkligen känns för dem.
Då kan det vara värt att höja blicken – eller sluta ögonen för att känna in – och tänka djupt bortom sina egna ramar. Som till exempel att känna att det kurrar i magen, men att inte veta om man överhuvudtaget får någon mat den dagen.
I regel görs det bäst genom att få lyssna och samtala med någon som varit med om något jobbigt eller svårt.
Att vara en god spelare har ett högt värde
Den amerikanska undersökningen ”The 2017 Cone Communications CSR Study” visar tydligt på vikten att företag är goda.
“76 percent would refuse to purchase a product if they found out a company supported an issue contrary to their beliefs.”
Kunderna prioriterar följande egenskaper som extra viktiga:
- Att vara en god arbetsgivare, 94 procent
- Uppträda på ett sätt som gynnar samhälle och miljö, 90 procent
- Ta fram produkter och tjänster som skapar välmående, 89 procent
- Investera i lokala och globala goda saker, 87 procent
- Stå upp för sociala orättvisor, 78 procent
Och kanske ännu viktigare är att förstå utvecklingen:
“89 percent would switch brands to
one that is associated with a good cause,
given similar price and quality, compared
with 66 percent in 1993”
Samtidigt säger studien att företag inte behöver vara felfria i sina ansträngningar. Sett över perioden 2012-2017 uppger nämligen hela 91 procent att det är OK att ett företag inte är perfekt, så länge det är ärligt i sina insatser och ansträngningar.