Kriser föder kreativitet. I alla fall människans påhittighet. Ett bra exempel är empatibloggen som föddes sex veckor in i pandemin som en lösning på att nå ut. – Idag ett år och drygt 25 inlägg senare kan vi konstatera att vi lyckats med det.
Vi började med inlägget Peace, love and understanding! med en bild på en garageport i bohemstadsdelen Santa Teresa i Rio med texten ”All you need is love”. – Men vi kände att lite mer än så behövdes i en så viktig fråga som empati.
Därför satte vi upp följande programförklaring för empatibloggen:
Syftet är att driva kännedom, kunskap och insikt om området kundempati inom beteendeekonomi. Tanken är att skapa ett ställe för kunskap, tankar och intressanta samtal med kloka personer – och kunna förmedla dem vidare till andras glädje och nytta.
Se gärna empatibloggen som en slags informell empatikälla med nyttig information, insikter och inspiration.
Nu ett år senare och fem kvartal in i pandemin kan vi konstatera att vi gjort det vi föresatte oss. Inom ramen för Serien om empatiforskning har vi publicerat fem inlägg. Vi har varit inne på vikten av VARFÖR och datablindhet bland annat i Serien Start with WHY .
Vi har kryddat med bättre och sämre exempel på kundempati – från solkskensexempel till riktiga stolpträffar. Vi har hunnit med lästips och tio bokrekommendationer. Vi har hunnit med mycket.