En utmärkelse som Sveriges mest kundempatiska företag och en kundempaticertifiering har stort värde för varumärket, kunderna och företagets affär. Lägg till det insikten att 80 procent av kunderna prioriterar ett företag som de upplever som kundempatiskt. – Sammantaget är en empatisk god affär en god affär för alla.
Det här inlägget handlar om kvalitetsmarkörer, utmärkelser och att bygga varumärke utåt mot marknaden samt inåt mot medarbetare och leverantörer.
Det heter att en bild säger mer än tusen ord. Bilden med Elon på Nasdaqs billboard på Times Square i New York säger mycket. Låt oss dela in budskapet tre delar:
- Nasdaq gratulerar Elon som trefaldiga vinnare av en utmärkelse
- Empati Grand Prix lyfts fram på en av världens mest lyskraftiga platser
- Insikten om empati som en strategisk framgångsfaktor är större i USA
Låt oss sedan sammanfatta det hela med att kvalitetsutmärkelser och certifieringar är viktiga kvitton för affären.
Nasdaq gratulerar Elon som trefaldiga vinnare av en utmärkelse
Att Elon är jättestolta över att vara trefaldiga vinnare av utmärkelsen som Sveriges mest kundempatiska företag ska de vara. Och rättmätigt stolta att även kommunicera det till Nasdaq eftersom utmärkelsen handlar om kundernas betyg.
Att Nasdaq exponerar en nyhet från ett bolag händer. Att de gör det på en av världens bästa (och dyraste) annonsplatser på Times Square i New York händer också.
Men att Nasdaq gratulerar ett svenskt företag som trefaldiga vinnare av en empatiutmärkelse hör däremot inte direkt till vanligheterna. – Därför är det stort, och anmärkningsvärt.
Samtidigt kan vi tryggt utgå från att Nasdaq har utomordentligt god kontroll på det de lägger upp, och sannolikt har goda skäl för att Empati Grand Prix lyfts fram på en av världens mest lyskraftiga platser.
USA ligger ett antal år före Sverige med insikterna om empati
I det här fallet med Empati Grand Prix är det nämligen extra viktigt att ha med sig att diskussionen om empati som strategisk framgångsfaktor har kommit mycket längre i USA än i Sverige. Insikterna om empati som en god affär är mycket mer utbredd i USA inom management.
Den stora årliga konferensen SXSW i Texas hade 2019 The Trend of Empathy som huvudtema.
Kvalitetsutmärkelser och certifieringar är viktiga för affären och den interna stoltheten
På samma sätt som att vara börsnoterad har ett stort och viktigt symbol- & statusvärde för företaget, har en utmärkelse som Sveriges mest kundempatiska företag ett stort värde såväl externt som internt.
Externt har utmärkelsen ett starkt kundvärde eftersom det är en kvalitetsmarkör som signalerar en tydlig ömsesidighet i relationen med kunderna. – Och som känt leder kundvärde till affärsvärde. Även detta en ömsesidig god affär. – Kundempati Index analyser baserade på över 65 000 kundintervjuer visar att ca 80 procent av kunderna prioriterar ett företag som de upplever som kundempatiskt – samt att 75 procent av de som inte upplever företaget som kundempatiskt därför väljer bort det.
Även internt har sådan empatiutmärkelse en stor betydelse. Den är dels en bekräftelse och ett kvitto på det interna arbetet och kulturen, dels något att samlas runt och bygga en stolthet i organisationen. – Och bakom kundempati ligger medarbetarempati. Det är en stark kraft som kommer inifrån.
Kvalitetsutmärkelser och certifieringar inom empati är därför viktiga för organisationen och affären både som interna mätverktyg och externa varumärkesbyggare.