Vad händer? Vart är vi på väg? – Ett skakigt sentiment, men också en del spännande och nydanande. Och förändring är i grunden bra. – Men samtidigt också lite för mycket av det som man inte vill att ska hända! Och allt verkar i stort sett kulminera samtidigt.
Större företag kommunicerar i regel kvartalsrapporter. Men eftersom vi även hunnit med april kommer empatibloggen.se med en tertialrapport, vilket känns mer befogat mot bakgrund av det som händer i vår omvärld.
En del av något större?
Låt oss börja med att det finns övergripande trender som påverkar oss. En större trend som vi, kryddad med Greta, sett växa stark de senaste 5-10 åren är en allt starkare utveckling mot miljö, hållbarhet och socialt ansvar. Främst i form av att företag aktivt strävar att vara goda eller i alla fall vill framstå som goda – och gud förbjude, åtminstone vill slippa framstå som dåliga, fula och osköna.
Något som delvis utlösts av två svarta svanar?
”En svart svan är en osannolik och oförutsägbar händelse som potentiellt kan få allvarliga konsekvenser. Svarta svanar kännetecknas av att de är extremt sällsynta, får allvarliga konsekvenser samt att de i efterhand anses ha varit uppenbara”, beskriver Nassim Nicholas Taleb det som i boken ”The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable”.
2020 kom pandemin följd av rädsla och osäkerhet – och inget var sig likt. Sedan började vi bearbeta och lära oss hantera den, och kunde se hur konsumtionsmönster och arbetsformer förändrades helt. – Med lite perspektiv kommer man antagligen att se på det som ett slags paradigmskifte likt det som andra världskriget blev.
2021 korkade ett bamsefartyg igen Suezkanalen – och på nolltid blev hela Europa varse om vår sårbarhet med globaliseringen med merparten produktion utlokaliserad till Kina och Fjärran Östern.
Eller handlar om något vi valt att blunda för länge?
I december, när vi precis hunnit hämta andan från pandemihotet, laddar kamrat Vladimir med en megasmocka mot hela den europeiska säkerhetsmodellen med ett hot om att halva Europa tillhör hans intressesfär och inte får vara kompisar med väst. Och för att bli tagen på allvar ger han sig sedan i februari f_n på att med raketattacker, stridsvagnar och en styrka på drygt 150 000 man att försöka utplåna Ukraina.
Ingen äkta svart svan egentligen sedan Rysslands invasion av Krim 2014, men likförbannat står vi hastigt och (o)lustigt ändå helt oförberedda 2022 inför en instabil omvärld med störningar i varuförsörjningen, skenande priser på varor, drivmedel och energi, där inflationsspöket får liv och ett högbelånat folk riskerar en räntechock.
Minskar empatin verkligen – eller är det oron som färgar sentimentet?
Att allt detta börjar kännas i penningkistan och kistan, och kommer att påverka sentimentet, är ingen högoddsare. Och när vi fick in siffrorna för Kundempati Index Q1 kunde vi på många håll se en rejäl tillbakagång till nivåerna för 2020 (när vi sannolikt mådde sämst under pandemin).
Samtidigt är det intressanta att empatibetygen ser ut att backa mer än förtroendebetygen. Men eftersom vi har bara har facit från Q1 och ett begränsat antal branscher, vet vi inte ännu med säkerhet vad vi har att göra med. – Det vill säga om det bara är ett skrämselskutt för att vi såg stridsvagnar rulla i Visby, eller om vi ser en mer bestående och bredare utveckling (typ, ”Välkommen till Vladdes värld” aka ”Tillbaka till kalla kriget”) – där kanske förtroendesiffrorna reagerar något långsammare och mindre, men också vänder nedåt som en allmän reaktion på att förtroendet för hela omvärlden minskar.
Och omvänt finns det samtidigt delar i den övergripande samhällstrenden som pekar på att hållbarhet samt social och medmänsklig hållbarhet som empati vinner mark.
Time will tell vilket som är fallet.
PS
Lägger vi sedan till som en extrakrydda vår egen lilla lokala skandal – ICAs snaskiga insideraffär – blir det extra intressant att följa utvecklingen för ICA och konkurrenterna i dagligvaruhandeln. Inte minst för att se hur mycket ”vaccinskydd” ICA har och tidigare mycket goda siffror inom kundempati, valbarhet och förtroende har varit värda – och var betygen (dvs kundsentimentet) för en Sveriges största aktörer landar nu när glorian hamnat rejält på sned.
Även här intressant att se hur empatin spelar in och siffrorna utvecklas under det närmaste året.
Som sagt, time will tell. Spännande tider. Fortsättning följer. Stay tuned.