Kvalitetsutmärkelserna Sveriges mest kundempatiska företag baserar sig på kvantitativa resultat – kundernas röst! De baserar sig alla på ett indextal som grundar sig på resultaten från Kundempati Index undersökningar.
Kundempati Index är en återkommande kvantitativ undersökning där ett stort antal företag i olika kategorier mäts. Konceptet Kundempati Index och den unika metodiken är utvecklad av Index House och datainsamlingen bedrivs i samarbete med expertföretaget PFM Research.
Kundempati Index mäter genom en egen metod på företagsnivå den upplevda kundempatin för åtta huvudområden på en femgradig namngiven skala från ”mycket empatiska” till ”inte alls empatiska”.
Svar samlas in från totalt 1 000 intervjupersoner per kategori genom e-post genom slumpvis urval via PFM Research’s konsumentpanel Åsiktsgruppen med 70 000 telefonrekryterade medlemmar. Screening görs genom att de som svarar handlar hos, eller har en relation med, de företag som de ger omdömen om i den aktuella kategorin.
Så här tar vi fram indextalen, finalisterna och vinnarna i Empati Grand Prix
Det specifika kundempatiindexet som används i Empati Grand Prix grundar sig på frågan: ”Hur empatiskt (dvs förstående och medkännande) upplever du följande företag sammantaget som kund?”
Indextalet beräknas på andelen kunder som svarat ”mycket empatiskt” och ”empatiskt”minus andelen ”mindre empatiskt” och ”inte alls empatiskt”. – Det vill säga det positiva nettot.
Resultatlistan i Empati Grand Prix tas fram genom att samtliga företag, som i undersökningen har över 100 svar, rangordnas baserat på sitt indextal.
Till dags dato har vi genomför över 70 000 intervjuer och analyserat hundra ledande svenska kedjor inom branscher som dagligvaruhandel, apotek, hemelektronik, heminredning, byggvaruhandel, sport & fritid, mode, telekom, bank, drivmedel och lågprishandel.
Årets Empati Grand Prix
Årets utmärkelser delas ut vid EMPATI GRAND PRIX 2023 som går den 14 februari 2024. Finalisterna presenteras redan nu på empatigrandprix.se.
Empati Grand Prix arrangeras av Empatiinitiativet med Reaktion och PFM Research som medarrangörer.
I nästa inlägg presentar vi unika insikter om varför empati är en väldigt god affär.
Stay tuned!