Varumärkesupplevelser som är kanon eller kalkon? – Gekko eller mensch? – Var landar du med ditt varumärke?

Vilken arketyp är ditt varumärke? – Det är viktigt, ja till och med verksamhetskritiskt, att ställa sig den frågan. Två bra frågor att värma upp med är: Vilka vill vi framstå som? Vilka tror vi att vi framstår som? – Och sedan fråga kunderna. Peace, love and understanding Tanken med … Läs mer

Quo vadis? – Via della Cancellazione eller Via della Conciliazione? – När kundtrappan riskerar kraschlanda …

Strategiska vägval. – Att snuva kunden på pengarna och förlora kunden. Eller försöka lösa det på ett snyggt sätt. Men kanske lite senare än planerat. Det vill säga behålla en relation, och kanske förlora en transaktion. – Vem är god, vem är ond? – Är kundempati och kundlojalitet en del … Läs mer

Om empatiforskningen – Del 5: The good news – Empathy can be learned

Att empati är en strategisk fråga börjar stå klart för de flesta ledningarna. Men till en självdiagnos och kraven det ställer är det en bit till.  För att kunna se sig själv objektivt behöver man hjälp med nya perspektiv, rätta brillor och synsätt. – Några rekar på sommarläsning kan vara … Läs mer

Déjà vu – Nej, det är inte ridå och game over, det finns alltid ett ljus där framme

Det kan gå fort från Hero till Zero. Även när man inte gjort något fel. Svarta svanar som 9/11 och Coronapandemin är ju till sin natur händelser man inte kunnat förutse. Att återfå fattningen och få en uppfattning om det nya läget kan därför ta en stund. Liksom att återta … Läs mer

Om empatiforskningen – Del 3: Feeling machines that think – System 1 & 2

Känslan och det spontana kommer före tanken. Precis som toppen av ett isberg är det vi uppfattar först. Vi rationaliserar i efterhand beslut fattade på det vi känner. Även inom empati trumfar känslan resonemanget. Därför börjar bilden av kundempati med kundens känsla. – Och den påverkar i sin tur viljan … Läs mer

Blixtar och dunder – varumärken och upplevelser som är kanon eller kalkon

I fyra inlägg har empatibloggen visat exempel på hur mycket kundempati och kundbemötande kan skilja. På gott och ont. Vi tänkte här i det femte inlägget addera ett gott exempel samt summera hur och varför det skiljer. De fyra tidigare exemplen är från vitt skilda branscher som fjällsemestrar, affärsresor, bilar … Läs mer

Om empatiforskningen – Del 2: From Gekkos and iguanas, to dogs and psycopaths

Delar av forskningen har fokuserat på att dela in individer baserat på deras empatiska förmåga. Ur detta har vi skapat vår egen modell för indelning av varumärken i olika typer baserat på deras empati. – Vilken typ är ditt varumärke? Kuggfråga, vad har Gordon Gekko och Borat att göra med … Läs mer

Sagan om ringarna – relationen som rostade bort

Gammal kärlek rostar aldrig. Men bilar gör det och kunder ruttnar. Och genom brist på kundempati och lojalitet mot kunden kan tillit och lång kundlojalitet istället förvandlas till uttalad bitterhet. Det var en gång ett tyskt bilmärke med fyra ringar som hade problem med den onda rosten. Men så småningom … Läs mer

Copy link
Powered by Social Snap